Afgelopen weken haalde boekingssite Booker.com het nieuws omdat zij 5500 Nederlandse medewerkers heeft en voor hen de loonkostenvergoeding aanvroeg. Dit deed men omdat me stelde dat nagenoeg 100% van de omzet was weggevallen en men anders toch echt mensen moest gaan ontslaan.
Ophef
De ophef die erover ontstond werd met name veroorzaakt omdat men het jaar ervoor nog 3,7 miljard euro had uitgekeerd aan de aandeelhouders, men enorm winstgevend is en zo scherp aan de wind zeilt, dat men maximaal de aandeelhouders laat profiteren, maar weinig op heeft met duurzaam en sociaal ondernemen.
Schrijnend
Het is ook wel te begrijpen dat er commentaar komt op de handelswijze van de hotelkamerpusher, als je het afzet tegen wat de gemiddelde kleine of middelgrote horeca of recreatieondernemer te verduren krijgt. Laat ik dat illustreren met het voorbeeld van een horecaondernemer die huilend in een video uitleg gaf over waarom zijn aanvraag voor loonkostencompensatie was afgewezen. Hij draaide prima met zijn restaurant, en besloot om afgelopen januari, de rustigste maand van het jaar na de drukke decembermaand, zijn toko eens grondig te laten verbouwen. En zo geschiedde. Tent dicht, alles eruit laten slopen en een mooi nieuw en fris interieur er terug in. Het zal vast prachtig zijn geworden. Of geen 2 maanden later breekt de coronacrisis in volle heftigheid uit. Nog niks aan de hand zou je denken, want de Staat trekt genereus de portemonnee, zo beloofd Rutte ons. En zelfs mij als linkse rakker viel het mee hoe dat dat werd vormgegeven. Rutte heeft tijdens de grote bezuinigingsoperatie na de crisis van 2008 altijd geroepen dat er vet op de botten moest voor het geval er iets ergs zou gebeuren of er weer een crisis zou optreden, want dan moest je ook ruimhartig de portemonnee kunnen trekken. Hij heeft wat mij betreft woord gehouden. Schrijnend voor de ondernemer uit mijn voorbeeld is echter wel dat voor de loonkostencompensatie cijfers moeten worden aangeleverd van de omzet over…. Januari 2020. Precies de maand waarin hij geen omzet draaide vanwege de verbouwing. Nou, en daarmee vergeleken, is zo’n aanvraag van de hotelboekingenmoloch eigenlijk gewoon pijnlijk om te zien.
Aanvullende voorwaarden
Groot voordeel van de aanvraag van Booking is dat de regering inmiddels aanvullende voorwaarden wil stellen aan de steun voor grote bedrijven. Nadeel is dat het probleem van de ondernemer uit mijn voorbeeld nog niet is opgelost. En het zou toch onbestaanbaar zijn als die 20 jaar hard werken in rook ziet opgaan. De grote graaiers van deze tijd, die uitsluitend voor de aandeelhouders lijken te bestaan, zouden eigenlijk verplicht moeten worden een degelijke buffer aan te houden, voordat ze allerlei belastingkortingen kunnen bedingen. En zo kan ik nog wel wat mooie aanvullende voorwaarden verzinnen.
Ondermijnend
Dit soort acties van de grote graaiers werkt ondermijnend waar het de motivatie van de gemiddelde Nederlander betreft om zich aan de maatregelen te houden en zich aan te passen aan de huidige situatie. En het is moreel verwerpelijk.
Althans dat vind ik.