Eerst een filmpje:
Aerosolen die u de das omdoen.
U, als manager of medewerker van een verzorgings- verpleeg- of andersoortige instelling waar kwetsbare of ouderen verblijven, heeft het in het voorjaar al gezien en meegemaakt: Eenmaal het coronavirus binnen, dan heeft dat catastrofale gevolgen, met vaak velen doden tot gevolg. Wat u dit voorjaar niet wist, maar nu wel moet weten: Het zijn de aerosolen die u de das omdoen. En als dat gebeurt, ligt het aan uw ventilatiesysteem. Of zoals ik het simpel verwoord: U moet uw deuren niet sluiten, maar uw ramen openzetten. In het filmpje wordt het voorbeeld genoemd van een bejaardentehuis waar men 7 afdelingen heeft. Op zes afdelingen was niets aan de hand. Echter, op een afdeling ging het helemaal mis. Bewoners besmet. Personeel besmet. Velen doden waren het gevolg. En wat bleek?
Op zes van de zeven afdelingen functioneerde een goed, met veel buitenlucht verrijkt, ventilatiesysteem.
Op de afdeling waar de klappen vielen was er een ouder systeem actief, dat de lucht vooral veel circuleerde, zonder voldoende verse lucht aan te voeren. En het aan- en afvoeren van verse en reeds gecirculeerde lucht bleek, na onderzoek, de cruciale factor te zijn geweest. Want op de slechter geventileerde afdeling was het virus via het ventilatiesysteem van ruimte naar ruimte, en van kamer naar kamer gegaan. Op de afdelingen met het betere ventilatiesysteem had zich dit probleem niet voorgedaan omdat de lucht, met eventueel de besmette aerosolen erin, steeds verdund werd door de aanvoer van verse lucht, en er ook lucht die binnen verzadigden met die aerosolen, actief werd afgevoerd. En dat zou best eens de verklaring voor alle oversterfte in het voorjaar kunnen zijn, waar het instellingen zoals het uwe betreft. U ziet het voorbeeld terugkomen in het filmpje hierboven.
Kunt u toch beter uw bewoners een das omdoen, voordat aerosolen ze de das omdoen.
Viel u wat te verwijten? Nee, absoluut niet! Met voortschrijdend inzicht is deze kennis tot ons gekomen. Valt u wat te verwijten als u met deze tweede golf weer tegen dezelfde problemen aanloopt. Mijn antwoord zou zijn: Dat ligt eraan, of u uw bewoners een das omdoet of dat Covid-19 aerosolen hen de das omdoet. En dan ligt het genuanceerd. Want nu u de kennis heeft, dient u op zijn minst vast te stellen hoe uw pand geventileerd is. En “volgens de eisen van het bouwbesluit” is niet het goede antwoord. Zeker als u bij de eerste golf als instelling aan de beurt bent geweest, is het noodzakelijk dat u uw ventilatiesysteem laat controleren en indien nodig laat upgraden naar een systeem dat voldoet aan het principe van goede circulatie en de daarbij horende juiste aanvoer van buitenlucht en de afvoer van de binnenlucht.
En blijkt uit zo’n controle een probleem, dan nog kan het zomaar zijn dat u dat niet kan oplossen voordat de tweede golf uw instelling treft.
Want dat upgraden of aanpassen van zo’n systeem kost geld. En bij vervanging veel geld. En uw tweede probleem: Vindt nu maar eens een bedrijf dat u acuut uit uw lijden kan verlossen. Want, weten doe ik het niet, maar het zou zomaar eens te druk kunnen zijn bij dat soort bedrijven. En daarom zult u uw bewoners dan zelf een das moeten omdoen om ze tegen de kou te beschermen nu u uw ramen moet gaan opengooien. Want dat is dan nog uw enige uitweg. En uw morele plicht, maar dat hoeft ik u niet uit te leggen.
Maar gelukkig heeft u nu iets in handen om uw bewoners, medewerkers en uzelf beter te beschermen tegen Covid-19 uitbraken.
En dat ventileren gaat helpen. Dat garandeer ik u. En de extra stookkosten stuurt u samen met de factuur van de ventilatieinstallateur, gewoon naar Wopke Hoekstra. Die heeft het geld klaarliggen, nu ze het bij KLM niet willen hebben.
Ik reken op u. Want ik weet dat u er alles aan zult doen, zoals u dat bij de eerste golf al deed.
Want wat dat betreft geen discussie: met de kennis van toen, deed u het maximale en nog een beetje meer. En dat meer mag wel wat minder. Zeg maar: Minder, minder, minder.
Minder doden onder uw bewoners. Daardoor minder trauma bij uw medewerkers. Want overlijden is evident een onderdeel van uw vak. Maar er bestaat ook zoiets als de begrafenisondernemer te vaak aan huis hebben iedere week. Voor familie en nabestaanden, maar zeker ook de kanjers op uw werkvloer. En dat geeft dan weer minder uitval bij u personeel en ook nog minder werkdruk. Dat noem ik win win.
Als afronding graag nog even krom gaan staan.
Want dan steek ik u nog wat veren in uw en uw medewerkers reet. Want ik sta met bewondering te kijken naar de tomeloze inzet, de flexibiliteit en de draagkracht van u en al uw medewerkers. Want u krijgt ook nog eens te maken met de vaak emotionele (over)reacties van families en nabestaanden. En u en ik weten dat die mensen vaak uit angst en verdriet veel te heftig reageren, en snappen dat ook, kijkend naar hun positie. Maar je zult het maar over je heen krijgen als medewerker. Dat rationaliseer je niet even weg op zo’n moment en na zo’n jaar als dat jullie nu meemaken. Laat ik het zo zeggen: Je hoeft geen rode cape om of een grote S op je buik te hebben om een held te zijn. Dank jullie wel allemaal!
Althans, dat vind ik. En vandaar dat ik #Ikbetaaleentientjemeer steun.